Moeten we de traditionele marketing begraven?

Moeten we traditionele marketing begraven _

De technologische (r)evolutie heeft een belangrijke invloed op je businessmodel en verkoopproces. Hoe kan je als KMO voordeel halen uit deze digitale transformatie? Is de traditionele marketingaanpak dan volledig voorbijgestreefd? Bieden deze nieuwe technologieën nieuwe kansen enkel voor grote ondernemingen?

Zeker niet, want het gaat hier niet over het bedrijf, maar over de klant. Een online strategie zal echter alleen renderen wanneer ze geïntegreerd is in je globale marketingaanpak. Graag geven we enkele tips om dit stapsgewijs en planmatig aan te pakken.

Tip 1. Analyseer de huidige situatie

Maak of laat een analyse maken van de interne en externe factoren. Wij vragen hier speciale aandacht voor de klantenanalyse. Die is, op vandaag, zeer belangrijk om online te converseren met klanten en prospecten.

Tip 2. Maak de juiste strategische keuzes

Op basis van de gemaakte analyse kan je de strategische groeimogelijkheden detecteren. Een duidelijke doelstelling, je onderscheidend vermogen en focus op de juiste doelgroep zijn onontbeerlijke elementen voor succes.

Tip 3. Plan een slimme tactische aanpak

Alvorens te concentreren op de communicatie is het primordiaal dat je traditionele marketing-mix nl. je product of dienst, je prijs en je distributiekanalen aangepast zijn aan je doelstellingen en de marktomstandigheden. Daarna maak je uit hoe je je doelgroep het best kan bereiken.

Tip 4. Stop met verkopen, help je klant kopen

Vandaag wordt er niet meer verkocht, maar vooral gekocht. Stop dus met verkopen en begin met je klanten te helpen. De klant zoekt eerst zelf naar de oplossing voor zijn probleem. Door een antwoord te bieden op zijn vragen, hem te laten voelen dat je weet hoe je zijn probleem kan oplossen, wek je interesse. Deze geëigende marketingaanpak wordt samengebracht onder de noemer: “Inbound marketing“.

Tip 5. Versterk online met offline en omgekeerd

Indien je goed wil converseren via de digitale weg zijn kwalitatieve e-mailadressen en een goede database van uitermate groot belang. Maar hoe kom je aan deze e-mailadressen? Het antwoord is simpel: op alle mogelijke manieren, altijd en overal, zowel online als offline. Zorg er wel voor dat het initiatief van de prospect komt. Op die manier respecteer je ook de wettelijke verplichtingen.

Tip 6. Laat je bijstaan door experten

Marketing is vandaag zo gespecialiseerd geworden en kent zoveel disciplines dat je dit niet zomaar voor elkaar krijgt. Alle expertise kan je onmogelijk nog in één persoon terugvinden. Bovendien is het voor een KMO onbetaalbaar om voor iedere specialiteit een full-time persoon in dienst te hebben.

Tip 7. Meet en optimaliseer

Elke marketeer weet dat iedere marketingactie niet altijd een even groot succes is. De digitale aanpak biedt echter een aantal voordelen t.o.v. de offline aanpak:

  • online is alles meetbaar en dus ook makkelijk bij te sturen
  • je kan het koopproces van je prospect volgen en daarop inspelen
  • het is goedkoop en verhoogt de slaagkansen van de rechtstreekse verkoop

Hoe omgaan met traditionele marketing in het digitale tijdperk? Een online strategie implementeren met succes? Vraag advies aan onze experts. Of neem contact op voor een gratis offerte.

CONTACTEER ONS