Inbound marketing … Wablief?

Inbound marketing, wablief _

Meer en meer wordt de term Inbound Marketing vermeld als nieuwe marketingaanpak. Maar zo gek nieuw is deze methodiek niet. Al eeuwen geleden deden marktkramers hetzelfde … op de markt rond de kerk. Zij gingen op de markt staan en men ging er naartoe.

Vandaag is de markt vervangen door het internet. De (potentiële) klanten, zeker in de B2B, maar evenzeer in de B2C-markt, zoeken informatie via digitale weg. En wat doet u? U geeft ze die informatie.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een proces dat ervoor zorgt dat u goed en gemakkelijk gevonden wordt, u interessante informatie geeft en dat de klanten “vanzelf” naar u toekomen. Al is de term “vanzelf” redelijk relatief en zal u toch een beetje moeten helpen.

Content of informatie, is de olie van deze leadgeneratie machine. Wat u echter wel moet weten, is dat de behoefte aan informatie of overtuiging verschilt naargelang de vooruitgang in het koopproces.

Het AIDA-model is één van de pijlers in het marketing denken en beschrijft de vier stappen die leiden tot een aankoop nl. Aandacht, Interesse, Drang en Actie. Het is dus van groot belang uw (virtueel) verkoopproces en leadgeneratie daar op af te stemmen.

AIDA: wa is da?

1. Aandacht

Het eerste punt is om zoveel mogelijk “traffic” naar uw website te genereren. Daar zijn veel verschillende mogelijkheden voor zoals Google ranking (SEO/SEA), sociale media, E-mailmarketing, platforms, etc… Maar alvorens te starten is het goed uw klant beter te leren kennen en de volgende vragen te beantwoorden:

• Welke personen spreken we aan?
• Wat zijn de interesses van deze personen?
• Welke vragen, pijnpunten moeten worden beantwoord?
• Wat zijn uw antwoorden op hun vragen?

2. Interesse

Eens u erin slaagt, op basis van interessante content, bezoekers naar uw website te krijgen is het een kwestie van uw leads te identificeren. U kan het vergelijken met het krijgen van een business card van iemand op een beurs.
Aan de hand van “call-to-actions” maakt u de klant nieuwsgierig naar meer diepgaande informatie, kortingen of andere voordelen. Als de klant dit als waardevol beschouwt, krijgt u zijn contactgegevens.

3. Drang

Hier komen we in de fase van “lead nurturing”, letterlijk voedsel geven. Dit is het overtuigingsproces voor degenen waarvan u de aandacht hebt bekomen en die een bepaalde interesse hebben getoond. Hier wordt de interesse omgezet in voorkeur en verlangen. Dit betekent geenszins dat iedere prospect reeds “koopbereid” is.
Door regelmatig relevante en steeds concretere informatie te bezorgen, moet u uw expertise en de voordelen van uw oplossing voor de klant aantonen. Oprechte aandacht, zonder opdringerigheid zijn hier de sleutelwoorden.

4. Actie

Interesse capteren en voeden is goed en wel, maar als dit niet leidt tot verkoop is uw businessmodel niet houdbaar op termijn.
In functie van de aard van uw producten of diensten zal de conversie gebeuren via E-commerce, een persoonlijke verkoop of meer en meer een combinatie van beiden.

Uw inbound marketing strategie?

Even samengevat, vooraleer u zelf met inbound marketing aan de slag gaat: zorg ten eerste voor voldoende trafiek naar uw website en blijf vervolgens tijdens het koopproces in contact met uw prospects. Wees daarbij niet opdringerig en schakel uw verkoopteam pas in als de prospect zijn koopbereidheid heeft getoond. Als u deze stappen volgt, zal uw verkoop er gegarandeerd wel bij varen.

Contacteer ons