Marketingtactiek: waarom de rode duivels het EK niet winnen

rode duivels

Omdat ze de kwartfinales tegen Wales hebben verloren. Zelfs met een groot aantal spelers die bij wereldploegen redelijk wat centen verdienen, heeft onze nationale voetbalploeg niet kunnen winnen van een ploeg, met op enkele uitzonderingen na, middelmatige spelers.

In de interviews met de spelers achteraf en af te leiden uit de commentaren van de analisten, was er een slechte of helemaal geen tactiek. Improvisatie troef dus.

Welke vergelijking kunnen we nu maken met de bedrijfswereld? Een bedrijf met uitstekende producten of diensten, maar zonder tactiek zal ook weinig resultaten boeken.

Hoe komt u in een winnende positie?

Zorg voor een optimale marketingtactiek….

De tactiek of marketingmix is de combinatie van marketinginstrumenten die een bedrijf kan gebruiken om een uitgestippelde strategie te realiseren. We kunnen stellen dat dit de knoppen zijn waar u als ondernemer aan kunt draaien om met uw bedrijf een plaats in de markt te veroveren en te behouden.

Vooral door de technologische evolutie en de nieuwe manier van kopen is de uitdaging dit instrumentarium optimaal in te zetten.

 

De marketingmix van vandaag….

We vertrekken van de 4 P’s zoals die al lang gekend zijn in de traditionele marketing en komen bij de 4 C’s van vandaag. Dit lijkt een flauwe woordgrap, maar er zit veel meer achter. De marketingmix van de 4 C’s laat zien dat de klant diegene is die bepaalt welk product of dienst hij wanneer, hoe en waar wil hebben. U kan daar best uw tactiek op afstemmen.

 

1. Product versus Customer value

Al te gemakkelijk vergeet men dat klanten geen behoefte hebben aan producten, maar aan oplossingen. Klanten willen gaten, geen boren. Toch proberen vele bedrijven boren te slijten, terwijl hun klanten gaten nodig hebben.
Hou er rekening mee dat uw product of dienst, op vandaag, niet meer zal volstaan om het verschil te maken. De klant is niet geholpen met het product alleen, maar wil advies over het gebruik, hulp bij de installatie en garantie voor het geval dat.

 

2. Prijs versus Cost

Verkoopprijzen op basis van een “mark-up” op de kostprijs zijn voorbijgestreefd. De klant is perfect op de hoogte en de prijs is wat de klant ervoor wil betalen. Allerhande elementen spelen daarbij een rol: kwaliteit, imago, merkbeleving, duurzaamheid, enz….
Kijk bij uw prijszetting naar de “marktprijs”. Kan u niet aan deze prijs rendabel zaken doen, optimaliseer operationeel of blijf weg uit deze markt.

 

3. Plaats versus Convience

Moderne klanten willen gemak. Moet de klant veel moeite doen, dan haakt hij af. Als bedrijf kan u hierop inspelen door producten binnen een dag te leveren of online 24 uur per dag bereikbaar te zijn.
Het gaat niet meer alleen om de plek waar je het product of dienst verkoopt, maar om het gemak voor de klant bij de aanschaf van een product of dienst. Behalve de (online) distributie zijn ook het betaal- en aanschafgemak van een product van belang zoals bijvoorbeeld installaties of het invullen van papierwerk.

 

4. Promotie versus Conversation

De klant, zeker in de B2B, maar evenzeer in de B2C-markt, zoekt zelf informatie op het internet. Googelen is trouwens ondertussen een werkwoord geworden. U heeft er dus alle belang bij dat uw bedrijf gevonden wordt en dat u in contact blijft met de potentiële klant gedurende zijn koopproces.
Marketing gaat niet meer over verkopen, maar over kopen: helpen bij kopen, adviseren, onzekerheid wegnemen, informatie verschaffen en ervoor zorgen dat de koper tevreden is en blijft na de aankoop.

Conclusie

Bij het uittekenen van uw tactiek uitgaande van “customer centricity” is de benadering via de 4C’s een handig ezelsbruggetje.

 

Er zijn, op vandaag, veel (digitale)mogelijkheden om op een budgetvriendelijke en efficiënte manier uw marketingtactiek te organiseren. Het goede nieuws is dat de moderne middelen ook meer en meer ter beschikking staan van de KMO. Daarentegen is het onmogelijk al deze expertise op de “payroll” te hebben. Meer en meer doet men daarvoor beroep op externe expertise voor de tijd van het project.

Breng uw spitsen in stelling met de juiste marketingtactiek zodat uw investering voortaan doel treft

PRATEN OVER UW TACTIEK?