10 tips om klanten te werven in Frankrijk

tips klanten werven frankrijk

Je hebt groeiplannen met je bedrijf. Frankrijk is niet veraf en dus een aantrekkelijke optie. De Franse markt veroveren betekent zijn mogelijkheden multipliceren. Maar als het erop aankomt klanten te vinden, is onze zuiderbuur verschillender dan je denkt.

Hieronder alvast 10 tips ‘klanten werven in Frankrijk’.

TIP 1: Start met een summier marktonderzoek

Je hebt ongetwijfeld een (groei)strategie en je weet welke doelgroepen je moet aanspreken. Dit helpt om “alter ego’s” in Frankrijk te vinden. Kopieer niet zomaar je marketing-mix, want de marktstructuur zou wel eens grondig kunnen verschillen.

TIP 2: Maak een (export)plan voor Frankrijk

Aan de hand van de gegevens uit de externe analyse wordt een (export)plan gemaakt. Leg de timing, het budget en de doelstelling vast. Dit geeft structuur en houvast bij de uitvoering van je plan en hierdoor vermijd je onzekerheid en vroegtijdige stopzetting.

TIP 3: Begin naast de deur

Frankrijk is een groot land en bestaat uit departementen, maar vooral uit economische regio’s. Nord-Pas-de-Calais is minstens even groot als Vlaanderen en is dichtbij. Doe dus je eerste Franse ervaring op bij je naaste buur.

TIP 4: Pas je communicatie aan

Zorg dat je website en je documentatie correct uitgewerkt zijn in het Frans. Communiceer één sterke en duidelijke waardepropositie, waarin je bedrijf zich onderscheidt.

TIP 5: Verken het terrein

Maak of laat afspraken maken met een aantal belangrijke potentiële klanten. Dit zal tijd vragen, maar geef vooral niet te snel op. Neem deel aan beurzen en zoek introducties via Belgische klanten of leveranciers.

TIP 6: Gebruik moderne middelen

Gebruik de digitale middelen om in contact te komen en te converseren met potentiele klanten. Deze techniek laat je toe heel wat marketinginspanningen te doen vanuit België.

TIP 7: Pas je organisatie aan

Zorg voor een interne verkooporganisatie die georiënteerd is op de Franse markt. Faciliteer de bereikbaarheid via een Frans telefoonnummer en webadres.

TIP 8: Kies de meest optimale distributie- en verkoopkanalen

In Frankrijk bestaan er tal van mogelijke verkoopkanalen. Kies in functie van de nodige marktondersteuning, spreek af “wie wat doet” en bepaal samen de verwachte resultaten. Laat je juridisch bijstaan bij het afsluiten van een overeenkomst.

TIP 9: Hou je prijskolom in de gaten

Bepaal je prijs in functie van de markt, maar hou rekening met de kosten en de vergoeding van de tussenpersonen. Weet ook dat het een geplogenheid is om de RFA (Remise Fin d’Année) af te spreken.

TIP 10: Doe beroep op ervaringsdeskundigen

Maak gebruik van de ervaring van organisaties die duidelijke praktijkervaring kunnen voorleggen en de nodige capaciteit hebben om de Franse markt te helpen verkennen.

Klanten werven in Frankrijk? Wij helpen u graag op weg met het juiste advies.

Contacteer ons