Een optimaal en actueel businessmodel voor uw KMO

Hoe ziet uw businessmodel eruit ? Waarmee creëert uw onderneming waarde ? Welke varianten kunt u hierop bedenken ?

Natuurlijk bent u fier op uw core business. Maar weet dat uw concurrentievoordeel niet langer alleen berust op producten of diensten. Een analyse van uw businessmodel laat u toe alle elementen van uw bedrijfsvoering en hun interactie te evalueren.

Uw businessmodel is de architectuur achter uw strategische keuzes

Als ondernemer of bedrijf moet u strategische keuzes maken. U zoekt een antwoord op vragen als …

  • Hoe creëer ik een meerwaarde voor mijn klanten, partners en mijzelf?
  • Met welke activiteiten, competenties en middelen doe ik dat?
  • Hoe hou ik die meerwaarde vast?

Het antwoord op deze vragen zit vervat in uw businessmodel. Het vormt de blauwdruk voor uw strategie. Dit laat toe verschillende scenario’s te evalueren en te toetsen aan de haalbaarheid, zonder de huidige gang van zaken in het gedrang te brengen.

Businessmodel 2.0

Met een traditioneel businessmodel breekt u geen potten meer vandaag de dag. Uw oude model weggooien? Neen, dat zou zonde zijn. Het heeft lange tijd zijn deugdelijkheid bewezen en behoudt zijn unieke kwaliteiten. Het schreeuwt hoogstens om een update. Hoe? Met een grondige analyse en het stellen van de juiste vragen.

Bestaande modellen combineren

Waarom zou u het warm water weer uitvinden als u net zo goed leentjebuur kunt spelen? Niet zomaar klakkeloos overnemen maar imiteren en combineren. Vertrekken van bestaande businessmodellen die hun succes bewezen hebben in grote ondernemingen. Om er vervolgens de beste elementen uit te halen. Een beetje puzzelwerk, dat wel. Maar beter goed gejat dan slecht bedacht. Resultaat? Een combinatie van tientallen businessmodellen op maat van uw KMO.

Prototypes testen

Welke aspecten van een businessmodel werken voor uw onderneming? Dat komt u te weten door ze te testen. Bij potentiële gebruikers, kopers, distributiekanalen en partners. De resultaten leveren ook bijkomende informatie op. Altijd handig bij het finetunen van uw model.

Basismodellen en hun bouwstenen

Bekende raamwerken? Chan & Mauborgne (Bleu Ocean Strategy) en Osterwalder (Business Model Canvas) en de talloze varianten op hetzelfde thema. Ken uw klassiekers. Wij ontleedden de beste modellen met chirurgische precisie en bundelden de elementen in 3 dimensies van de bedrijfsvoering.

  1. Marketing: klantsegmenten, waardepropositie en communicatie-, verkoop- en distributiekanalen
  2. Middelen en activiteiten: Om uw waardepropositie te realiseren moeten er middelen worden ingezet, activiteiten uitgevoerd en samenwerkingen aangegaan. De optimale combinatie van deze bouwstenen is doorslaggevend voor uw concurrentiepositie
  3. Verdienmodel en Financiën: prijskolom en inkomsten versus kosten van middelen en activiteiten
Businessmodel - Marketiing Architect

Uw businessmodel met The Business Architect

Een businessmodel op maat van uw onderneming? Wij combineren elementen van succesformules en creëren een mix op maat van uw bedrijf. Leren van de groten en flexibel toepassen voor kleinere ondernemingen. Ook voor uw KMO.

Wat ons uniek maakt? Onze grondige financiële knowhow. Die komt uitstekend van pas bij het samenstellen en uitwerken van een succesvol businessmodel met een haalbaar budget. Wij integreren de voorgestelde actie in uw resultaatrekening. Want marketing is het middel om uw doel te bereiken.

Neem contact op

Scroll Top