Overleven of groeien…schets uw businessmodel 

shutterstock_370698950

« If you do not think about the future, you cannot have one…. »

Hoe kunnen we (nieuwe) business creëren ? Producten en processen raken achterhaald door nieuwe technologieën, vervaging van de bedrijfstakgrenzen, veranderende markten, nieuwe concurrenten en veranderende regelgeving. Zowel startups als gevestigde waarden moeten (nieuwe) verbindingen leggen en daarmee nieuwe markten creëren.

Gezien de snelle veranderingen in de manier van zaken doen, is “Businessmodelinnovatie” een absolute noodzaak. Waarom gebeurt dit veel, veel te weinig ?

Vier problemen…..

naamloos1

1. Bedrijfsblindheid

Vaak zien we onze eigen beperkingen en tekortkomingen niet. Bedrijfsblindheid is echter geen schande. Het overkomt ons allemaal, niemand uitgezonderd. Erger wordt het wanneer dit overgaat in zelfgenoegzaamheid.
Een ander perspectief dat een ervaren consultant/relatieve buitenstaander kan aanreiken is dan complementair aan het interne perspectief en dat helpt bedrijfsblindheid te overwinnen.

2. We hebben het te druk

We werken in ons bedrijf, niet aan ons bedrijf. Er is daarvoor immers geen tijd. De dagdagelijkse, operationele activiteiten hebben voorrang. De dringende zaken winnen het van de belangrijke.
Innovatie vereist duidelijke “time blocks” omdat het associatieve denken, dat zorgt voor nieuwe inzichten, meer kans heeft wanneer uw brein volledig is geabsorbeerd door een specifieke uitdaging. U zou dit in 30-40 minuten per dag kunnen doen, maar de succeskans op echt vernieuwende inzichten is vele malen groter als u hier een halve of hele dag voor uittrekt.

naamloos2
naamloos3

3. Out of the box” denken

Wij zijn niet opgevoed om creatief te zijn. Studies hebben aangetoond dat een kind van twee veel creatiever is dan een volwassen persoon. Op zo jonge leeftijd is men nog niet geconditioneerd door regeltjes, criteria en beperkingen.
Als u nieuwe ideeën wilt bedenken moet u de heersende logica in uw bedrijfstak of bedrijf doorbreken. Nieuwe ideeën vindt u meestal buiten de grenzen van de huidige concepten.

4. Denken in termen van businessmodellen i.p.v. technologieën

Nieuwe technologieën kunnen ongetwijfeld aanzetten tot nieuwe businessmodellen. Er zijn daarvan tal van voorbeelden.
Maar de succesvolle zakelijke toepassingen realiseert u wanneer u het economisch potentieel van de nieuwe technologie ontdekt, met andere woorden, het juiste businessmodel.

naamloos4

…en één oplossing :
Het juiste tool en de juiste methodiek voor het creëren van het juiste businessmodel.

Interesse in de ‘Businessmodelmatrix’ en de methodiek van ‘The Marketing Architect’ speciaal uitgetekend voor de KMO ? Laat maar weten. We lichten het graag toe.

Contacteer ons