8 redenen om uw businessmodel in vraag te stellen

shutterstock_370698950

Iedere organisatie, groot of klein heeft een businessmodel. Het beschrijft de manier waarop een bedrijf waarde creëert, levert, behoudt en geld verdient.

Tal van veranderingen, waaronder vooral de toenemende ICT mogelijkheden, zorgen ervoor dat bestaande businessmodellen vaak onder druk komen te staan. De hotelbranche, de reisorganisaties, de muziekbranche, de uitgevers, de taxiondernemingen en de banksector zijn de meest gekende voorbeelden.

1. Producten en diensten volstaan niet meer

Natuurlijk bent u fier op uw core business. Maar weet dat uw concurrentievoordeel niet langer alleen berust op producten of diensten.

De focus moet verschuiven naar wat de klant vraagt en nodig heeft. Het bedrijf dat klantbehoeften centraal stelt en oplossingen of concepten creëert, zal altijd bovenaan het voorkeurslijstje staan. Het betreft hier veelal behoeften in de rand van het product of dienst zoals o.a. dienstverlening, beschikbaarheid, ondersteuning, enz..

2. De digitale (r)evolutie zorgt voor een andere manier van kopen

Ons adagium “Er wordt niet meer verkocht, alleen nog gekocht” is meer dan ooit actueel. De klant, zowel in de B2C als B2B, heeft reeds een groot deel van het koopproces doorlopen alvorens een verkoper wordt gecontacteerd.

Het is dus uitermate belangrijk gevonden te worden en informatie ter beschikking te stellen waarin de klant een oplossing vindt.

3. De globalisering

De geografische afbakening bestaat op vandaag niet meer. De wereld is een dorp geworden en producten en zelfs diensten zijn globaal beschikbaar. Concurrentie komt dus niet meer uit eigen stad, land of continent

Ook zien we dat bedrijven hun processen optimaliseren en niet aarzelen de efficiëntste oplossing te kiezen. Het gevolg daarvan is heel dikwijls de verplaatsing van de productie naar goedkopere omgevingen en outsourcing van de niet-core activiteiten.

4. Delen is het nieuwe hebben

We evolueren van “hebben” naar “gebruiken” Men wil dingen gebruiken, niet per se bezitten. Onder het motto : uw portefeuille én de wereld worden er beter ontstaan er Initiatieven als auto delen, weggeefwinkels, kledingruil en tal van varianten. Ook de 2e handsmarkt is niet meer marginaal.

Dit fenomeen zien we ook bij de aanschaf van software. Meer en meer geeft men de voorkeur aan huren onder de vorm van “Software as a service” in plaats van het kopen van licenties.

5. De klant zoekt niet langer generalisten, wel specialisten

De klanten zijn op zoek naar de oplossing voor een duidelijk geformuleerd probleem. Focus is het toverwoord voor een duidelijke positionering en gevonden te worden.

Gebruik een “speerpuntproduct” waar u echt in excelleert. U krijgt daarna ongetwijfeld de gelegenheid uw commerciële relatie uit te breiden.

6. Er ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden

Om zowel doorgedreven expertises als volledige oplossingen aan te bieden, ontstaan er samenwerkingen tussen specialisten. De klanten zijn immers op zoek naar kwalitatieve oplossingen aangeboden onder één verantwoordelijkheid en coördinatie.

7. Branchevreemde start-ups verstoren de sector

Nieuwe bedrijven, vooral gestuurd door ICT mogelijkheden, die zich niet houden aan de geldende spelregels, treden toe tot de traditionele sectoren. Het gaat hem niet zozeer meer over de producten of diensten, maar over de manier van aanbieden.

8. Darwin en de kansen voor de KMO

De evolutieleer van Darwin is gebaseerd op de “survival of the fittest”. Dit illustreert meteen ook de kansen voor de KMO in deze snel veranderende wereld.

Door de wendbaarheid van kleinere organisaties kan men sneller inspelen en focussen op de opportuniteiten die zich voordoen.

Continu nadenken over uw businessmodel is dan ook een must geworden. De essentie is dat als u niet zelf uw businessmodel ter discussie stelt, de kans groot is dat iemand anders, direct of indirect dat voor u doet….

Op 20/04/2017 organiseren wij een “ontbijtworkshop” met een tiental bedrijfsleiders uit verschillende sectoren.  U verneemt er hoe u uw businessmodel op een gestructureerde manier kan analyseren en optimaliseren.  Na een doorleefd praktijkvoorbeeld van het bijsturen en het leggen van de juiste focus, willen we op een interactieve manier “cross-sectorieel” ideeën uitwisselen.

De plaatsen zijn beperkt. Indien interesse, schrijf in en we contacteren u voor verdere toelichting.

schrijf nu in